5 Ağu 2012

Aslı Erdoğan "Kırmızı Pelerinli Kent"


Kütüphanenize dizili kitaplar vardır. Okunmamış olanlar gözünüze çarpar yeni birine ihtiyaç duyduğunuzda. Bi' tanesi göz kırpar. Okumaya başlarsınız. Sonra kitap biter. Bu muhteşem cümleler orada ve siz ona ulaşabilecekken bu kadar geç kaldığınız için hayıflanırsınız. 

Zekice çok ama çok zekice betimlemeler, havada uçuşan meteforlar ve cuk oturmuş tespitler...

"Çığlıklar, davullar, dans dans dans dans!"

Karnavalıyla tanınan Rio anlatılan kent. Anlatılmayan aslında yaşanılan ve yaşatılan. Çoğu zaman midenizin ağzınıza gelmesi yaşadığınız his. Nasıl yani? diye düşündüren bir kitap. Coşkulu dünyanın ardında bambaşka hikayeler. Korku filmi karesi her yaşanılan an. 

Yine yalnızlık başrolde. Issızlık daha doğrusu. Çaresizlik var içinde o ıssızlığın. Çaresizliğin yanında inatlaşma var. Hayatla dalga geçme de var. Cesaret var. Bazen sıkı sıkıya tutunmak bazen boşvermek...Özgür kelimesinin içinde barınan her kelime kısaca.

Duyulan sesler aynı olur bazen. Uzaktan havai fişek gibi eğlenceli,yaşam dolu, coşkulu bir ses gelirken kulağa; gerçekte yaşanılan coşku değil korku, duyulan ses havai fişek değil makineli tüfektir aslında.

 "On yedi yaşındayken, bir din dersinde ayağa fırlamış, ona canlı canlı derisini yüzmek istermiş gibi bakan sınıfın önünde tanrıtanımazlığını ilan etmişti. Gelgelelim, ömrü boyunca inkar ettiği tanrılara yalvarmadan Rio'da bir adım bile atmıyordu."(syf 32)
"Yalnızca tek bir şey uğruna güvenli suları terk eder, kendi köklerimizi keseriz.Adem'in uğruna ölümsüzlüğü teptiği tek şey adına: BİLİNMEYEN."(syf 43) 
"Çoktan unutulmuş bir ilkgençlik aşkının, on yıl sonra bile hafifçe can yakan acısı... Ama sanki o acının ortasında bile bir mutluluk vardı. Bir zamanlar, yeryüzünde bir kişi tarafından sevilmiş olmanın mutluluğu..."(syf 61)
"...insanın yoluna çıkan bütün cesetler, onu tek bir yerinden, en zayıf yerinden vurur: Kendi içindeki cesetten."(syf 124)
"Tıpkı karabasanlardaki gibi, kendisi olduğunu bildiği kişiyi, kaçınılmaz bir sona doğru adım adım izliyor, ama duruma bir türlü engel olamıyordu."(syf 140)

12 yorum:

  1. kapak tasarımına bayıldığım bi kitap..

    tasarım demişken; elinde kahvesi, alttan alttan bakan o uzun saçlı kızı görmeyince sayfana tıkladığımda üst kısımda; bi yadırgıyorum.. yanlış yerdeymişim gibi geliyo..sanki diloş oymuş aslında gibi..

    meramımı da paylaştım ve gittim(:

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bunu bana söyleyen ilk değilsin sanırım son da olmayacaksın :) bunu dikkate alıcam ama tasarımla ilgilenecek enerjim yok bu yaz gunlerinde. çok teşekkür ederim mutlu oluyorum aslında böyle yorumlar gelince ^.^

      Sil
  2. mrb dilara
    kitaplaşma etkinliğimiz için bugün son gün.Seni de aramızda görmek isteriz.
    http://herseydenbirtutam-undenied.blogspot.com/2012/07/kitaplasma-etkinligini-baslattm-gitti.html

    YanıtlaSil
  3. çok güzelmiş gerçekten, alınacaklar listeme ekledim :)

    YanıtlaSil
  4. oy benim entel arkadaşım
    nasıl da güzel anlatmış...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. entelim ben. bi de seni sevenim :*

      Sil
  5. Güzel bir kitapmış, ben de not aldım.

    YanıtlaSil
  6. bebek sana demiştim o kitabı gönderdiğine göre diğerleri de güzeldi mutlaka =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. daha onu okumadım yalnız. beklentilerim yuksek karşılamaz diye korkuyorum. ^^ Ama mükemmeldi bu. Adam işi biliyo :)

      Sil
  7. en kısa sürede edinmeliyim Aslı Erdoğan'ın kitaplarını. Ne güzel anlatmışsın ya. Gözlerim sulandı*( *: Okumaya can atmak anlamında yeni türetilmiş ve güziide Türkçemize yeni eklenmeye çalışılan bir deyim:P )

    YanıtlaSil